Los Proteinos.

Proteiinin syömisen määrä on yksi debaatti, mihin törmää tämän tästä. Mikä on oikea saantimäärä proteiinille? Iskeekö armoton katabolia, jos yhdeltäkin ruoalta jää proteiinit pois? Entä pitääkö proteiinia syödä muutaman tunnin väleinproteenisynteesin katkeamisen pelossa?

Proteiinista on saatu tehtyä eri dieeteille, urheilulajeille ja tavoitteelliselle treenaamiselle ehdoton juttu. Elintarvikeketjut innostuvat laittamaan proteiinia niin leipiin, hiutaleisiin kuin jugurtteihinkin. Tuotteita, joissa jo on varsin hyvin proteiinia ennestään, tehostetaan entisestään.

Pahimmillaan proteiini nähdään jonkinlaisena supramakrona, jota voi syödä määrättömästi ja jota ei tarvitse juuri laskea ruokavalioon. Niin tärkeä se kuitenkin on, ettei vaan pääse hiilarit tai rasvat yksinään tekemään tuhojaan. Unohdetaan kokonaan, että kalori on kalori, ja jos sitä syö vaikka sitten proteiinina yli kulutuksen, niin varastoonhan se päätyy.

Proteiinin saantisuositukset vaihtelevat. Perusmeikäläisille suositeltu 0,8 g/painokilo on varsin alhainen. Nyrkkisääntönä on pitkään kehonrakennusmielessä toiminutkin Amerikan malliin 1 g/lb ja länsimaisella kaavalla 1,5 – 2 g /painokilo. Tässä puolestaan vaihtelee, puhutaanko rasvattomasta painokilosta, vaiko peruspainosta. Useat tutkimukset ovat todentaneet, että enempää ei tarvitse ylläpitääkseen lihasmassaa. Mutta lisää ei tarvitse myöskään rakentaakseen.

Nyt voisi joku älähtää, että eikö tarve ole suurempi, jos treenaa salilla kuin pieni eläin. Kyykkään sen verran lujaa, että proteiinia on pakko tarvita enemmän. Tai että tarvitsen enemmän, koska osaan ja teen jo paremmin kuin tuo toinen tuossa vieressä.

Näin kuitenkin tilanne on, että ei tarvitse. Suositusmäärällä ei lihaskasvu vaarannu, vaan keho saa tarvitsemansa aminohapot.

Itse en pysty vastustamaan!

Minkä verran sitten itse syön? Tällä hetkellä proteiininsaantini on lähelle 3 g/painokilo. Eli reippaasti enemmän kuin saantisuositukset. Enkä laske tähän edes treenin mukana tulevia aminohappoa. Tähän minulla on muutamakin syy.

Itselläni yritän pitää hiilihydraattien saannin kierrossa, eli pidän eri määrän eri päivinä. Päivän energiansaanti tulee kuitenkin saada täyteen, eli jos vähentäisin proteiinia, enkä nostaisi määrää hiilareista, jäisin todella vähille.

Proteiini on myös hillitsemässä verensokerin heittelyä ja estämässä nälkää.

Vielä yhtenä lisänä satun vaan yksinkertaisesti pitämään kaikesta proteiinista. Itse asiassa en ymmärrä, miten kenelläkään voisi olla ongelmaa saada päivän minimisuositusta kasaan, koska jo pienestä määrästä kanaa, yksi pudding ja vähän rahkaa, on jo koossa keskikokoisen naisen tarve. Mitäs sitten syödään?

Suositusten ylittämistä ei myöskään pienissä määrin ole mitään haittaa. Munuaisten kuormittumisesta on usein puhetta, mutta tällöin munuaisissa on jo ennestään jotain häikkää, tai on jokin muu sairaus, kuten ykköstyypin diabetes. Itselläni on lisäksi tutkittu urean proteiini- ja kreatiini,  ja ne olivat kunnossa. Silloin kulutin jopa vielä enemmän proteiinia.

Mikä nyt tähän määrään voisi olla huono juttu, voisi olla hinta. Proteiini maksaa enemmän kuin hiilihydraatti, joten kukkarolle olisi kevyempi vaihtoehto syödä enemmän hiilihydraatteja.

Ainoana kysymyksenä omalla kohdalla on enemmänkin, että jos menisin suositusten mukaan, kuinka valtavat määrät hiilihydraattia minun pitäisikään syödä saadakseni päivän kaloritarpeen täyteen? Sillä määrällä olisi vaikea saada enää kahta vhh-ruokaa, sillä ruoat eivät olisi enää lähelläkään tasakokoisia.

Olisi mielenkiintoista kuulla, jos jollalkin on vaikka lähemmäs 3000 kaloria hipova ruokavalio ja proteiinin saanti menee suositusten mukaan. Minkälainen on ateriarythmi? tai koko? Tai hiilihydraattien jakauma eri ruoille?

Jos tämän tekstin jälkeen iski suoranainen himo proteiiniin, kuten itsellä, niin käyhän kurkkaisemassa, mitä on proteiineissa tarjolla.

 fastilla

Hyvää viikonloppua ja nautitaan kesän jälkilöylyistä 🙂

Ilmianna asiaton kirjoitus

21 kommenttia kirjoitukseen

  1. Eric Dickerson Jerseys kommentoi:

    Eric Dickerson Jerseys

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  2. silicone wristbands no minimums kommentoi:

    silicone wristbands no minimums

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  3. Pandora Charms kommentoi:

    Cheap Pandora Charms

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  4. Drivers Toolkit kommentoi:

    Drivers Toolkit

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  5. Pandora Charms kommentoi:

    Pandora Charms Sale Clearance

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  6. scaffolding Leicestershire kommentoi:

    scaffolding Melton

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  7. Piano Dealer kommentoi:

    Piano Dealer

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  8. best security guards in Los Angeles kommentoi:

    best security guards in Los Angeles

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  9. security services in Long Beach, Torrance kommentoi:

    https://www.google.Com/

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  10. Silicone Wristband kommentoi:

    Silicone Wristband

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  11. custom Your own Bracelets kommentoi:

    custom Your own Bracelets

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  12. kd 9 kommentoi:

    kd 9

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  13. AVS Video Editor kommentoi:

    AVS Video Editor

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  14. make Your own silicone bracelet kommentoi:

    make Your own silicone bracelet

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  15. nike air presto kommentoi:

    Nike air presto

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  16. top security company in Van Nuys, Glendale, Northridge CA kommentoi:

    http://www.google.com

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  17. real estate lead generation system, strategies, marketing tools and advertising for realtors kommentoi:

    http://www.openhouseday.com/

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  18. marshal mize ford kommentoi:

    marshal mize ford

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  19. como divorciarse rapido en españa kommentoi:

    echar un vistazo aquí

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  20. Dumpster Rentals Odin, Illinois kommentoi:

    Dumpster Rentals Orland Park Illinois

    Los Proteinos. | FAST SPACE

  21. custom wristbands kommentoi:

    custom wristbands

    Los Proteinos. | FAST SPACE

Jätä kommentti kirjoitukseen